Ja dat kan,het zal wel iets moeilijker gaan en langer duren.

Ik vraag me alleen af hoe het komt dat de hond niet zindelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vroeg het me alleen af, ik heb geen oude hond.
Ivana
11 jaar geleden
Dat hangt sterk af van het leven dat de hond tot dan toe geleid heeft. Als het een hond zou zijn die als fokhond in een stal is gehouden gedurende een aantal jaren en niet de kans heeft gehad zich buiten zijn leefgebied (nest) te ontlasten, zal het een moeilijke zaak worden. Mijn buurvrouw had zo'n hond. Die was 8 jaar toen ze hem bij de broodfokker weghaalde en is 14 geworden. Ze nam hem mee naar buiten, maar hij bleef alles binnen doen. Was eigenlijk heel triest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker heel triest want in principe moet het af te leren zijn.
Jazeker.
Maar het kost je wel behoorlijk inspanning:
's morgens ga je elk kwartier met de hond naar buiten. Neem kleine stukjes worst of hondenkoekjes mee.
Ga naar "de plek" waar jij wilt, dat hij zijn behoefte doet.
Gebruik 1 woord "plassen" bv.
Als hij buiten plast of poept, prijs je hem de hemel in en geeft hem een stukje worst.
Blijf elk kwartier gaan, net zo lang tot hij het heeft gedaan.
Doet hij op dat moment niks, kan je weer naar binnen na een minuutje of zo.

Is de hond nog helemaal niet zindelijk, dan zou ik dit 's middags herhalen, om te voorkomen dat hij gewoon weer moet.

En 's avonds natuurlijk, voor de nacht.

Je blijft wel nog lang "ongelukjes" houden 's nachts hoor.
Dus leg hem 's nachts ergens, waar dat niet erg is.

Heel veel succes er mee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er geen psychische of lichamelijke reden is waardoor dit niet zou kunnen (denk aan trauma's of incontinentie), dan is dat goed mogelijk! Ik vind bijv. de uitdrukking dat je een oude hond geen trucjes meer kan leren ook zo'n onzin. Natuurlijk, het duurt ietsje langer (wij mensen doen ook wat langer over dingen aanleren, pups of kinderen gaat dat allemaal veel gemakkelijker af), maar met veel belonen, er een feestje van maken en volhouden is ook een oudere hond, zelfs een oude hond, dingen aan of af te leren.